Search

Κορονοϊός: Συμβουλές για φροντιστές και γονείς παιδιών με ειδικές αναπτυξιακές δυσκολίες.



Οι γονείς και οι φροντιστές παιδιών και νέων με αναπτυξιακές δυσκολίες, αντιμετωπίζουν μοναδικές προκλήσεις ως αποτέλεσμα του COVID-19. Για παράδειγμα, ενώ η κοινωνική απομάκρυνση έχει προωθηθεί ευρέως ως η καλύτερη στρατηγική για την αποφυγή της μετάδοσης του ιού, οι συμβουλές αυτές μπορεί να μην είναι ρεαλιστικές για τα άτομα που φροντίζουν παιδιά και νέους με τέτοιες δυσκολίες, που μπορεί να χρειαστούν θεραπεία ή βοήθεια με τα καθημερινά τους καθήκοντα. Εν τω μεταξύ, οι κλινικές υπηρεσίες των παιδιών και άλλες θεραπείες διαταράσσονται με το κλείσιμο σχολείων, ιατρικών εγκαταστάσεων και υπηρεσιών φροντίδας. Η ικανότητα των οικογενειών να αποκτούν κρίσιμα θεραπευτικά εφόδια μπορεί να γίνει δύσκολη καθώς οι πόροι γίνονται σπάνιοι έως μηδενικοί.


Επιπλέον, ενώ τα παιδιά γενικά φαίνεται ότι είναι λιγότερο πιθανό να παρουσιάσουν συμπτώματα του COVID-19, τα άτομα με αναπτυξιακές δυσκολίες μπορεί να εμπίπτουν στην κατηγορία του "υψηλού κινδύνου" λόγω δευτερογενών καταστάσεων υγείας, προσθέτοντας περαιτέρω στο στρες των φροντιστών που σχετίζεται με τους φόβους της μόλυνσης. Εάν ένα παιδί με αναπτυξιακές δυσκολίες αρρωστήσει ή χρειάζονται ιατρική περίθαλψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πολλοί γονείς ανησυχούν για μια άλλη προστιθέμενη απειλή για την ασφάλεια του παιδιού τους. Οι αγχωτικοί παράγοντες όπως αυτοί εντείνουν τις τεκμηριωμένες ή αντιληπτές εμπειρίες του στιγματισμού και των διακρίσεων.


Στρατηγικές για τη μείωση του άγχους.


Η έρευνα από τους ψυχολόγους επισημαίνει πολλούς σημαντικούς τρόπους με τους οποίους οι γονείς και οι φροντιστές παιδιών και νέων με αναπτυξιακά προβλήματα μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που δημιουργεί η πανδημία του COVID-19.


Η επικοινωνία είναι καθοριστική.


Μείνετε ενημερωμένοι, αλλά μην το παρακάνετε με τα μέσα ενημέρωσης. Παρόλο που είναι σημαντικό να ενημερώνεστε για τις ταχέως μεταβαλλόμενες πληροφορίες σχετικά με τον COVID-19 στην κοινότητά μας, η υπερπροσφορά πληροφοριών μπορεί να αυξήσει το άγχος. Για να είστε ενήμεροι και να ενημερώνετε την οικογένειά σας, παραμένοντας ασφαλείς, προσδιορίστε μερικές αξιόπιστες πηγές για ακριβείς ενημερώσεις και περιορίστε τα κοινωνικά μέσα.


Συζητήστε με τα παιδιά σας και άλλα μέλη της οικογένειας για τον COVID-19. Επιλέξτε ένα ασφαλές, άνετο μέρος και χρόνο για να συζητήσετε ανοιχτά το λόγο για τις αλλαγές στις ζωές τους. Οι κοινωνικές αφηγήσεις, οι οποίες βασίζονται σε κείμενο και εικόνες για να μιλήσουν για καταστάσεις και να δώσουν απαντήσεις, μπορούν να είναι ένα χρήσιμα εργαλεία. Θυμηθείτε, τα παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με λόγια και μερικές φορές το άγχος, ο φόβος και η απογοήτευση μπορούν να εκφραστούν μέσω προκλητικών συμπεριφορών. Άλλα παιδιά μπορεί να εκφράσουν αυτά τα συναισθήματα μέσα από το παιχνίδι. Απαντήστε στις ερωτήσεις τους και βεβαιώστε τους για τον κοινό στόχο να είστε όλοι ασφαλείς. Αναθεωρήστε το θέμα περιοδικά για να βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνουν τι συμβαίνει γύρω τους.


Έλεγχος με το σχολείο, τους δασκάλους και τους θεραπευτές του παιδιού σας σχετικά με τον τρόπο αλλαγής των εκπαιδευτικών και θεραπευτικών υπηρεσιών κατά τις προσεχείς εβδομάδες. Εάν τα σχολεία παρέχουν ευκαιρίες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε μαθητές χωρίς αναπτυξιακές δυσκολίες, θα πρέπει να παρέχεται η ίδια υποστήριξη και σε μαθητές με αναπτυξιακές δυσκολίες. Μην αισθάνεστε πιεσμένοι στο να αντιγράψετε ακριβώς το σχολείο και τη θεραπεία του παιδιού, στο σπίτι. Με ευελιξία, μπορείτε να εντοπίσετε νέους τρόπους μάθησης και ανάπτυξης μαζί που θα ήταν πιο δύσκολο να εφαρμοστούν σε μια τυπική εποχή.


Συνομιλήστε με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης του παιδιού σας τηλεφωνώντας ή χρησιμοποιώντας υπηρεσίες βιντεοκλήσης, εάν υπάρχουν. Εάν το παιδί σας έχει χρόνια ή οξεία ιατρική κατάσταση, η συζήτηση με τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης μπορεί να καθοδηγήσει τις αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο πρόσβασης στον απαιτούμενο εξοπλισμό, προμήθειες, φάρμακα κλπ. Και για το αν είναι καλύτερο να επισκεφθείτε μια μονάδα υγειονομικής περίθαλψης ή να μείνετε στο σπίτι.


Προτεραιότητα στην αυτό-φροντίδα σας.


Μείνετε συνδεδεμένοι με τους άλλους διαδυκτιακά. Για πολλούς ανθρώπους που χρειάζονται να καταφύγουν σε απομόνωση, διατηρούνται οι κοινωνικοί δεσμοί με τους άλλους, προγραμματίζοντας τακτικές ώρες για να καλέσουν την οικογένεια και τους φίλους τους. Η αυτοαπομόνωση, η καραντίνα και ο εγκλεισμός είναι μόνο προσωρινοί στην καθημερινότητα. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, η αποστολή γραπτών μηνυμάτων, η συνομιλία μέσω βίντεο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν επίσης τρόπους συνύπαρξης με τους άλλους. Ζητήστε υποστήριξη από τους γύρω σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να ζητήσετε από έναν φίλο να παραδώσει τα τρόφιμα ή τα φάρμακα στο σπίτι σας.


Να είστε καλοί με τον εαυτό σας. Εφόσον οι προγενέστερες διαθέσιμες επιλογές ανάπαυσης ενδέχεται να μην είναι πλέον διαθέσιμες, εστιάστε σε αυτό που μπορεί να σας βοηθήσει να αισθανθείτε ξεκούραση και χαλάρωση. Αυτό μπορεί να σημαίνει σύντομα διαλείμματα από το άμεσο άγχος της κατάστασης. Αυτό μπορεί να σημαίνει να αφιερώσετε λίγο χρόνο παρακολουθώντας βίντεο με ζώα για να δώσετε στον εαυτό σας ένα σύντομο ψυχικό διάλειμμα.


Αναζητήστε βοήθεια. Οι οργανώσεις και οι σύλλογοι υποστήριξης για άτομα με αναπτυξιακές δυσκολίες ή για συγκεκριμένες καταστάσεις μπορούν να παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες, κοινωνική υποστήριξη και να μειώνουν τα συναισθήματα του στίγματος.

Προετοιμάσου. Παρόλο που είναι δύσκολο να εξεταστεί το παιδί σας, καλό είναι να δημιουργήσετε ένα σχέδιο περίθαλψης για το παιδί σας και για άλλα μέλη της οικογένειάς σας εάν αρρωστήσετε. Τυπικοί δευτερεύοντες φροντιστές μπορεί να μην είναι διαθέσιμοι. Ο καθορισμός του σχεδίου σας πριν από την ανάγκη του, παρέχει μια αίσθηση ασφάλειας και καθησυχασμού σε μια στιγμή γεμάτη με αβεβαιότητα.


Καθησυχάστε το παιδί σας.


Ενισχύστε την ηρεμία του. Σε περιόδους αλλαγής, οι ευκαιρίες για καθησυχασμό των συμπεριφορών καθίστανται ιδιαίτερα σημαντικές, οπότε προγραμματίστε και αντιμετωπίστε δραστηριότητες καθησυχασμού μέσα στη μέρα του παιδιού και εξετάστε τρόπους για την εισαγωγή νέων τεχνικών που θα ηρεμούν τις συμπεριφορές του.


Δημιουργήστε ρουτίνες. Αν έχουν προηγουμένως δημιουργηθεί ρουτίνες, δημιουργήστε νέες ρουτίνες για το παιδί σας. Αυτό μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αισθάνεται πιο ασφαλές και να καταλάβει τι περιμένετε από εκείνο. Αυτό μπορεί επίσης να είναι ένας σημαντικός τρόπος για την εισαγωγή νέων συμπεριφορών - όπως η το πλύσιμο των χεριών ή η συμπεριφορά του σύμφωνα με την κοινωνική αποστασιοποίηση - στις καθημερινές συνήθειες.


Να έχετε κατανόηση. Αναγνωρίστε ότι το παιδί σας μπορεί να μην έχει τον συνηθισμένο τρόπου που σχετίζεται με το σχολείο ή τις αναπτυξιακές διαταραχές του, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε πρόσθετες δυσκολίες, δυσφορία ή και πόνο. Επαληθεύστε τα συναισθήματά τους και προσπαθήστε να απευθυνθείτε σε θεραπευτές και άλλες οικογένειες σε παρόμοιες καταστάσεις, για να διερευνήσετε ιδέες για να αντιμετωπίσετε τυχόν δυσκολίες ή / και αισθητικές, επικοινωνιακές και κινητικές προκλήσεις στο μέτρο του δυνατού.


Δείξε την αγάπη σας. Τα παιδιά με αναπηρίες μπορούν να εσωτερικοποιήσουν τα συναισθήματα τους και οι ανάγκες φροντίδας τους είναι επιβαρυντικές για τους γονείς τους. Κατά τη διάρκεια αυτής της αγχωτικής και αβέβαιης περιόδου κατά την οποία οι γονείς μπορούν να φορούν τα καπέλα του εργαζομένου, του δασκάλου και του φροντιστή, ταυτόχρονα, αυτό το συναίσθημα δυσφορίας μπορεί να αυξηθεί. Υπενθυμίστε στο παιδί σας την άνευ όρων αγάπη και τη χαρά σας στο να περάσετε περισσότερο χρόνο μαζί του.


Ενθαρρύνετε τα να μιλάνε για τα συναισθήματά τους. Τα παιδιά με αναπτυξιακές δυσκολίες έχουν συχνά αισθήματα κοινωνικής απομόνωσης από τους συνομηλίκους τους και οι πολιτικές κοινωνικής απομάκρυνσης που σχετίζονται με το COVID-19 μπορεί να ενισχύσουν αυτά τα συναισθήματα. Δώστε τις ευκαιρίες στο παιδί σας να συζητήσει αυτά τα συναισθήματα και να βρείτε τρόπους για το παιδί έτσι ώστε το παιδί σας να αλληλεπιδράσει με άλλους μέσω γραπτών μηνυμάτων, τηλεφωνικών κλήσεων και συνομιλίας μέσω βίντεο και άλλων εικονικών πλατφορμών.

Η έρευνα δείχνει ότι η εμπειρία της ανατροφής ενός παιδιού με άτυπη εξέλιξη μπορεί να ενισχύσει τα δυνατά σημεία, συμπεριλαμβανομένης της ευελιξίας στη διαχείριση της αβεβαιότητας, της δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων και της ανθεκτικότητας. Αυτά τα πλεονεκτήματα μπορεί να αποτελέσουν πλεονέκτημα όταν αντιμετωπίζουμε νέες προκλήσεις όπως το COVID-19.

Εάν η οικογένειά σας χρειάζεται βοήθεια, αναζητήστε βοήθεια από ειδικούς ψυχικής υγείας.


Advice for caregivers of children with disabilities in the era of COVID-19. (2020). https://www.apa.org/research/action/children-disabilities-covid-19

34 views0 comments