top of page
Search

Κατανοώντας τον εγκέφαλο των αγοριών στην εφηβεία



Η υπέρβαση των ορίων και το “φλερτ” με τον κίνδυνο κατά την εφηβεία είναι σύνηθες φαινόμενο, με αποτέλεσμα για κάποιους, η συμπεριφορά τους να γίνεται δυσπροσαρμοστική. Η ερευνητική διαδικασία των ειδικών επιστημόνων, έρχεται τώρα να φωτίσει, την πηγή αυτής της συμπεριφοράς, παρέχοντας γνώσεις που θα βοηθήσουν στη μείωση της μη ασφαλούς συμπεριφοράς των εφήβων.


Ο Ph.D νευροεπιστήμονας Pradeep Bhide, στην Πολιτεία της Φλόριντα των ΗΠΑ, συγκέντρωσε μερικούς από τους κορυφαίους ερευνητές του κόσμου σε μια προσπάθεια να εξηγήσουν γιατί οι έφηβοι - ιδιαίτερα τα αγόρια - συμπεριφέρονται συχνά εκτός ορίων. Το αποτέλεσμα είναι μια σειρά από 19 μελέτες που προσέγγισαν το ερώτημα από πολλούς επιστημονικούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ψυχολογίας, της νευροχημείας, της απεικόνισης του εγκεφάλου, της κλινικής νευροεπιστήμης και της νευροβιολογίας.


Οι μελέτες δημοσιεύτηκαν σε έναν ειδικό τόμο του Developmental Neuroscience (Εξελικτική Νευροεπιστήμη), "Teenage Brains: Think Different?" (“Εφηβικοί Εγκέφαλοι: Σκέφτονται Διαφορετικά;”). Ο Ph.D Pradeep Bhide είπε, «Ψυχολόγοι, ψυχίατροι, εκπαιδευτικοί, νευροεπιστήμονες, επαγγελματίες της ποινικής δικαιοσύνης και γονείς συμμετέχουν σε έναν καθημερινό αγώνα για να κατανοήσουν και να λύσουν το αίνιγμα των εφηβικών επικίνδυνων συμπεριφορών». Ύστερα συνέχισε πως, «Τέτοιες συμπεριφορές επηρεάζουν όχι μόνο τους εφήβους που προφανώς θέτουν τους εαυτούς τους σε σοβαρό και διαρκή κίνδυνο, αλλά επίσης τις οικογένειες τους και τον κοινωνικό τους περίγυρο γενικότερα... Τα συναισθηματικά και οικονομικά βάρη τέτοιων συμπεριφορών είναι αρκετά μεγάλα. Η έρευνα που περιγράφεται σε αυτό το βιβλίο προσφέρει ενδείξεις για το τι μπορεί να προκαλέσει τέτοιες δυσπροσαρμοστικές συμπεριφορές και πώς μπορεί κάποιος να επινοήσει μεθόδους αντιμετώπισης, αποφυγής ή τροποποίησης αυτών των συμπεριφορών».


Οι ερευνητές παρέχουν νέες γνώσεις σχετικά με τις εσωτερικές λειτουργίες του εγκεφάλου ενός έφηβου, οι οποίες περιγράφονται παρακάτω:


  • Σε αντίθεση με τα παιδιά ή τους ενήλικες, τα αγόρια στην εφηβεία, παρουσιάζουν ενισχυμένη δραστηριότητα στο τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει τα συναισθήματα, όταν έρχονται αντιμέτωπα με μια απειλή για εκείνα. Οι μετρήσεις του μαγνητικού συντονισμού σε μια μελέτη, αποκάλυψαν ότι το επίπεδο δραστηριότητας στον μεταιχμιακό εγκέφαλο, εφήβων ανδρών που αντιδρούν στην απειλή, ακόμη και όταν τους έχεις πει να μην ανταποκρίνονται σε αυτή, ήταν εντυπωσιακά διαφορετικό από αυτό στους ενήλικες άνδρες.


  • Χρησιμοποιώντας μετρήσεις εγκεφαλικής δραστηριότητας, μια άλλη ομάδα ερευνητών διαπίστωσε ότι τα αγόρια στην εφηβεία είχαν ως επί το πλείστων, “ανοσία” στην απειλή της τιμωρίας, αλλά ήταν υπερευαίσθητα στην πιθανότητα μεγάλων κερδών από τον τζόγο. Τα αποτελέσματα αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της τιμωρίας, ως αποτρεπτικού παράγοντα για επικίνδυνη ή αποκλίνουσα συμπεριφορά, σε εφήβους αγόρια.


  • Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι ένα μόριο που είναι γνωστό ότι είναι εξαιρετικής σημασίας για την ανάπτυξη του φόβου σε επικίνδυνες καταστάσεις, είναι λιγότερο ενεργό στον εγκέφαλο των εφήβων. Αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν νευροχημικές διαφορές μεταξύ του εγκεφάλου εφήβων και ενηλίκων, οι οποίες μπορεί να αποτελούν τη βάση των περίπλοκων συμπεριφορών που παρουσιάζουν οι έφηβοι.


Ο Ph.D Pradeep Bhide σημείωσε πως, «Οι νέες μελέτες απεικονίζουν τη νευροβιολογική βάση ορισμένων από τις πιο ασυνήθιστες αλλά γνωστές συμπεριφορές που παρουσιάζουν οι έφηβοί μας».


Το άγχος, οι ορμονικές αλλαγές, η πολυπλοκότητα του ψυχοκοινωνικού περιβάλλοντος και η πίεση των συνομηλίκων, συμβάλλουν στις προκλήσεις της αφομοίωσης που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι. Αυτές οι μελέτες προσπαθούν να απομονώσουν, να εξετάσουν και να κατανοήσουν μερικές από αυτές τις πιθανές αιτίες περιπλοκότητας ενός εφήβου. Η έρευνα ρίχνει φως στο πώς μπορούμε να αλληλοεπιδράσουμε καλύτερα με τους εφήβους στο σπίτι ή έξω από αυτό, πώς να σχεδιάσουμε εκπαιδευτικές στρατηγικές και πώς να αντιμετωπίσουμε ή να τροποποιήσουμε καλύτερα τη δυσπροσαρμοστική συμπεριφορά ενός εφήβου.


Σύμφωνα λοιπόν με τις μελέτες. η κατανόηση, η εξάλειψη τιμαριωτικών πρακτικών, η πρόκληση και το θετικό αντίκρισμα στις υποχρεώσεις που έχουν να εκτελέσουν, καθώς και η αντικατάσταση των “καταστροφολογιών” για το παρόν και το μέλλον τους, με θετικές παρακινήσεις, είναι τα κλειδιά για την αντιμετώπιση, αποφυγή ή τροποποίηση, αρνητικών μοτίβων συμπεριφοράς του αγοριού έφηβου.

69 views0 comments
bottom of page