Search

Εθισμός - Βιντεοπαιχνίδια - Διάσπαση Προσοχής & Διαχείριση χρόνου



Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχετε ακούσει για τον εθισμό στο διαδίκτυο και τον συναφή συγγενή του, τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια.


Αυτό που είναι κατάλληλο είναι να επισημάνετε η προβληματική χρήση των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων από κάποια άτομα, είτε πρόκειται για προβολή πορνό, για ενασχόληση με το προφίλ τους σε κοινωνικά δίκτυα, είτε για την κατάχρηση βιντεοπαιχνιδιών. Οι επαγγελματίες και οι ερευνητές χαρακτηρίζουν αυτές τις συμπεριφορές, με βάση το συγκεκριμένο ζήτημα, για παράδειγμα, την "προβληματική ενασχόληση με βιντεοπαιχνίδια". Συχνά ο χρόνος ενασχόλησης, δεν είναι ο καθοριστικός παράγοντας βάσει του οποίου καθορίζεται η χρήση ως προβληματική (δεδομένου ότι ο χρόνος που διανύετε στο διαδίκτυο πραγματοποιώντας τη δραστηριότητα X είναι εντελώς σχετικός με το περιβάλλον, την ομάδα συνομηλίκων και τον δικό της χρόνο ενασχόλησης, το πώς επηρεάζονται οι υπόλοιπες δραστηριότητες, το έτος κατά το οποίο μετράται κ.λπ.).


Είναι η προβληματική χρήση βιντεοπαιχνιδιών κάτι που σχετίζεται με τις κακές δεξιότητες διαχείρισης του χρόνου; ("Ωχ, απλά δεν κατάλαβα πως πέρασε η ώρα. Σκέφτηκα ότι η εκτέλεση του Χ έργου σε αυτό το παιχνίδι θα διαρκούσε 10 λεπτά και χρειάστηκαν 2 ώρες τελικά!"). Ή έχει κάποια σχέση με το ότι το άτομο που έχει διαταραχή ελλειμματικής προσοχής (ΔΕΠΥ) ή χαρακτηριστικά της ΔΕΠΥ, όπως προτείνεται από προηγούμενες έρευνες;


Οι ερευνητές (Tolchinsky & Jefferson, 2011) από το πανεπιστήμιο του Ανατολικού Μίσιγκαν κατάφεραν να δώσουν απάντηση.


Η καλύτερη προσέγγιση για την κατανόηση αυτών των προβλημάτων είναι να ζητήσετε από τους ανθρώπους που πιστεύουν ότι μπορεί να έχουν κάποιο πρόβλημα με εθισμό σε βιντεοπαιχνίδια, να χρησιμοποιήσουν τους ίδιους καθοριστικούς παράγοντες που χρησιμοποιούνται για άλλες ψυχικές διαταραχές – «αυτό σας προκαλεί σημαντική δυσφορία ή δυσλειτουργία στην καθημερινή σας ζωή;» Προβλήματα όπου - εάν εξετάζατε ειλικρινά - θα έπρεπε να παραδεχτείτε ότι ήταν αρκετά σοβαρά. Μιλάμε για τη βασική σας υγιεινή, τον ύπνο, την απόδοση στο σχολείο ή την εργασία και τις σχέσεις σας τόσο με τους φίλους σας όσο και με τους σημαντικούς ανθρώπους της ζωής σας (εάν υπάρχει χρόνος για να υπάρχουν).


Επίσης, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα σχετικά νέο τομέα έρευνας, όπου υπάρχουν πολλοί αντιφατικοί ορισμοί και δεδομένα, δεν θα ήταν πιο συνετό να εξετάσουμε αυτά τα προβλήματα κατά μήκος ενός άξονα των πραγματικών διαστάσεων του προβλήματος και όχι ως στείρες κατηγορίες; Έτσι οι ακριβώς έπραξαν οι ερευνητές, κοιτάζοντας μια σωρευτική εικόνα των συμπτωμάτων από τους συμμετέχοντες.


Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα δείγμα 216 νεαρών ενηλίκων στο πανεπιστήμιο του Midwest, που παίζουν βιντεοπαιχνίδια τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Τους ζήτησαν να συμπληρώσουν μια ηλεκτρονική έρευνα σχετικά με τη χρήση των βιντεοπαιχνιδιών τους, την προβληματική χρήση των παιχνιδιών, ένα ερωτηματολόγιο δομής του χρόνου τους και ένα τεστ που μετρά την υπερκινητικότητα και την προσοχή (βασικά συμπτώματα της ΔΕΠΥ).


Οι ερευνητές βρήκαν μια σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο φύλων - μία που δεν περίμεναν - μεταξύ ανδρών και γυναικών όσων αφορά την προβληματική χρήση βιντεοπαιχνιδιών:


Αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι τουλάχιστον για τους άνδρες, η χρήση βιντεοπαιχνιδιών συνδέεται με σημαντικά λιγότερες δυσπροσαρμοστικές συμπεριφορές εάν ο παίκτης βιντεοπαιχνιδιών έχει ισχυρές δεξιότητες διαχείρισης χρόνου και περιορίζει τον χρόνο χρήσης του κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο.


Για τις γυναίκες, φαίνεται ότι τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ, και όχι οι δεξιότητες διαχείρισης χρόνου, προβλέπουν καλύτερα πρότυπα, σχετικά με την προβληματική χρήση των βιντεοπαιχνιδιών.


Αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν, ότι οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της προβληματικής χρήσης παιχνιδιών, μπορεί να χρειαστεί να ποικίλουν ανάλογα με το φύλο. Συγκεκριμένα, για τους άνδρες, η κατάρτιση σχετικά με την διαχείριση του χρόνου μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση της προβληματικής χρήσης παιχνιδιών, αλλά για τις γυναίκες, η μείωση και διαχείριση των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ, μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική.


Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι οι άνδρες παίκτες φάνηκαν να απολαμβάνουν να παίζουν βιντεοπαιχνίδια περισσότερο από τους θηλυκούς παίχτες.


Αυτή η έρευνα - αν και περιορίζεται από το μικρό μέγεθος του δείγματος και την έλλειψη ποικιλομορφίας - ρίχνει λίγο περισσότερο φως στις περιπτώσεις ανθρώπων που βιώνουν αυτοαναφερόμενα προβλήματα με τη χρήση των βιντεοπαιχνιδιών. Φαίνεται ότι μπορεί να υπάρξει μια σημαντική διαφορά φύλου, όσον αφορά τα υποκείμενα ζητήματα προβληματικής χρήσης βιντεοπαιχνιδιών. Για τους άνδρες, φαίνεται ότι τα ζητήματα μπορεί να σχετίζονται περισσότερο με τις δεξιότητες διαχείρισης χρόνου. Για τις γυναίκες, φαίνεται ότι τα θέματα μπορεί να σχετίζονται περισσότερο με τα χαρακτηριστικά της ΔΕΠΥ. Αυτό υποδηλώνει δύο διαφορετικές προσεγγίσεις θεραπείας, αν κάποιος έπρεπε να πάει σε ψυχοθεραπευτή σχετικά με την προβληματική χρήση των βιντεοπαιχνιδιών.

35 views0 comments